Skaparlust på nytt sätt

Jag sa ju, i förra inlägget, att en ny sorts skaparlust har vaknat inom mej. Jag tänkte försöka beskriva lite hur jag tänker/känner.
Det började som sagt med att jag i en blogg (Maiden - heter tjejen) hittade exempel på Bandanatekniken, som på nåt sätt tilltalade mej med sin färgrikedom och sin.......hmmm........annorlundahet ;-). Jag testade och var såld! Visade i en grupp på FB, och sen verkar "alla" ha testat denna teknik! Tack Maiden!

Det här gläntade på en dörr/väckte en björn som sov/what ever....

Jag blev sugen på att testa att göra en canvas. Canvas hade jag hemma sen tidigare. Lite akrylfärger köptes, en plan började ta form och......prestationsångesten slog till, kabom!!! Inte kan väl jag! Å tänk om det inte blir som jag vill! Å alla försök att mota dessa tankar till soptippen där de hör hemma misslyckades.
Kvar blev en obeskrivlig lust att få s k a p a! Att få kleta och kladda, utan krav på prestation från andra men framförallt från mej själv....
Tanken på canvasen finns kvar. Jag ska bara....
Men parallellt med den så har en annan idé vuxit fram, främst genom en massa surf i bloggar och på YouTube. Jag har köpt mej en bok, en fin en, med akvarellpapper. Åsså har jag investerat i mister, masker och några stämplar. I den här boken ska jag släppa lös all kreativitet som finns inom mej, jag ska skapa bara för min egen skull utan krav på "att det ska bli nåt"! Leka med färg och form, bara för artt jag har lust med de färgerna och formerna just nu och här! Testa olika tekniker, om jag har lust!
Huvudpoängen är att det inte behöver bli nåt, men att det ändå finns samlat, att det finns kvar. För det vill jag, jag vill inte ha en massa lösa alster som ligger och fladdrar.

Nu har jag förstått att det jag ämnar göra kallas "Art Journal", eller i allafall är nån form av det. Jag läste nånstans i den oändliga cyberrymden en bra beskrivning av det (tyvärr vet jag inte vem som skrivit det, jag hade bara kopierat och lagt det på datorn - slarviga jag):
"Art Journaling är ett sätt att testa nya färger och tekniker,
och att dokumentera detta som en slags dagbok...
Det är inga prestationer som ska ge sig tillkänna, man ska bara ge sig hän till färgen och artisteriet.
Ibland kanske det blir bra och ibland mindre bra."
"Art Journaling är ett sätt att testa nya färger och tekniker,
och att dokumentera detta som en slags dagbok...
Det är inga prestationer som ska ge sig tillkänna, man ska bara ge sig hän till färgen och artisteriet.
Ibland kanske det blir bra och ibland mindre bra."
Jag hoppas att mitt material kommer imorgon så jag får börja min nya, spännande resa - jag längtar! Å jag tänker oerhört mycket på både min morfar och min farfar som båda var duktiga hobbykonstnärer, ni fattas mej <3 !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0